Оновлений “Захист України” формуватиме в дітей оборонну свідомість
З вересня 2024 року учні 10–11–х класів вивчатимуть “Захист України” зовсім по-іншому. Уроки будуть не раз на тиждень, а раз на місяць у форматі тренінгів упродовж цілого дня. Діти вивчатимуть основи національної безпеки, управління дронами, домедичну допомогу, а також розумітимуть, чим кожен і кожна може бути корисним/корисною в захисті країни. Навчання відбуватиметься в міжшкільних осередках, які будуть оснащені сучасним обладнанням.
У Міністерстві освіти і науки вже розробили й затвердили нову навчальну програму “Захисту України”, яка описує оновлений зміст та ідею курсу, а за літо планують навчити вчителів.
З ЧИМ ПОВ’ЯЗАНЕ ОНОВЛЕННЯ ПРЕДМЕТА “ЗАХИСТ УКРАЇНИ”
Завдяки оновленню програми “Захисту України” старшокласники:
- зможуть вивчати, які є види дронів та в яких сферах їх можна застосувати;
- вмітимуть надавати домедичну допомогу в умовах бою;
- стрілятимуть зі зброї;
- знатимуть, що таке інформаційна війна та як не вестися на ворожі ІПСО.
У оновленій програмі значну увагу приділили формуванню усвідомленого ставлення учнівства до захисту країни.
- Нова програма має дати учням і ученицям різні знання і навички, зокрема, про те, якими сучасними технологіями й програмами користуються військовослужбовці, а також про те, як надавати допомогу собі та іншим у цивільному житті (домедичну, під час надзвичайних ситуацій тощо).
ЯК ЗМІНИЛАСЯ ПРОГРАМА “ЗАХИСТУ УКРАЇНИ”
Оновлення “Захисту України” відбувається за трьома напрямами, які разом мають змінити й ідейне наповнення курсу, й освітнє середовище, у якому вивчається предмет:
- це поява нової програми;
- навчання вчителів;
- та створення міжшкільних осередків.
За новою програмою в 10 класі учні вивчатимуть 6 модулів:
- основи національної безпеки й оборони;
- основи планування та управління;
- озброєння та військова техніка, стрілецька підготовка;
- основи дій, комунікації та взаємодій у бою;
- орієнтування на місцевості та інженерна фортифікація;
- домедична допомога в умовах бою.
Учні 11 класу теж матимуть 6 модулів, але з інших тем:
- військові технології та їхній розвиток;
- стрілецька підготовка, основи для дій та взаємодії в бою;
- інформаційна війна;
- домедична допомога в умовах бою (для закріплення вивченого в 10 класі);
- цивільне населення в кризових умовах;
- планую майбутнє: моя роль в обороні України.
[Жирним виділені модулі, за якими навчаються тренери, про що розповімо далі. Навчання викладачів з інших модулів відбуватиметься на базі ІППО із залученням інструкторів від фахових організацій].
Навчання за новою програмою в міжшкільних осередках передбачене передусім для очного формату. Для закладів, які працюють змішано чи онлайн, найімовірніше розроблять адаптовану версію програми та методичні матеріали до неї.
Крім оновлення змісту, змінюються підходи до викладання предмета.
1. Кожен модуль можуть викладати фахівці й фахівчині з конкретної теми.
Це можуть бути не лише вчителі-предметники, а і представники профільних організацій (наприклад, волонтери, які вчать військових управління дронами, або ветерани, які можуть поділитися досвідом домедичної допомоги в бою).
2. До 60 % зростає частка практичних занять. Вчителі можуть на свій розсуд поєднувати заняття і додавати більше практики для вивчення певної теми.
3. Хлопці й дівчата відвідуватимуть курс разом, а поділ на групи чи команди відбуватиметься лише для відпрацювання практичних навичок.
Наприкінці квітня цього року Верховна Рада ухвалила законопроєкт № 11092, який скасовує поділ у навчанні для хлопців і дівчат на предметі “Захист України”.
4. З наступного навчального року заняття відбуватимуться раз на місяць, а не щотижня. Кількість годин залишається такою ж – півтори години на тиждень (за рішенням громади може бути збільшено до двох годин), які, накопичившись за місяць, дадуть змогу провести цілий день у міжшкільному осередку.
5. Навчання відбуватиметься у форматі тренінгів.
Тренінговий підхід – це інакше організований процес, коли вчителі ділять дітей на групи для практичних занять, комбінують практику та теорію. Наприклад, якщо діти вивчають певні технології, то можуть спочатку політати на дронах, а потім почути історію з російсько-української війни, де ці дрони відіграли певну роль.
Тобто, якщо діти приходять чи приїжджають в осередок на весь день, де будуть із першого до шостого уроку, це не означає, що з ними треба провести 6 уроків по 45 хвилин. Треба по-іншому спланувати роботу, щоби це не були одні лекції.
ЯК СТВОРЮЮТЬ МІЖШКІЛЬНІ ОСЕРЕДКИ
Якщо раніше учні й учениці відвідували урок “Захисту України” у своїх школах, то тепер раз на місяць будуть навчатися в міжшкільному осередку. Їх створюватимуть як структурні підрозділи закладів середньої освіти, профтехосвіти та фахової передвищої освіти комунальної власності (тобто осередки не будуть окремими юридичними особами).
Учнівство з інших шкіл, де є 10–11 класи, приходитиме або під’їжджатиме до міжшкільного осередку (за потреби громади мають організувати підвезення дітей).
В Україні діятиме орієнтовно 1 000 міжшкільних осередків.
- У громаді має бути мінімум один осередок.
- Під час формування їхньої мережі враховується відстань між школами та густота населення.
- В одному осередку має вчитися орієнтовно 1 000 учнів із громади (береться до уваги не кількість учнів з 1 до 11 класу в певній школі, а саме кількість учнів 10–11 класів у громаді).
Міжшкільні осередки матимуть стрілецькі тренажери, навчальні дрони, аптечки та медичні манекени.
На закупівлю обладнання громадам надано кошти.
ХТО І ЯК НАВЧАТИМЕ ТРЕНЕРІВ ТА ВЧИТЕЛІВ
Улітку МОН провело навчання вчителів, аби з 1 вересня почати заняття за новою програмою. Уряд виділив субвенцію в розмірі 1,74 мільярда гривень, спрямовану на підготовку вчителів та оснащення міжшкільних осередків. Навчання тренерів не мало практичної частини, наприклад, стрільби чи занять на полігоні. Практичні заняття планують провести вже під час навчання вчителів, яке триватиме впродовж літа та під час 2024–2025 навчального року. На ці навчання ІППО можуть
- долучати військові ліцеї,
- співпрацювати з добровольчими формуваннями територіальної громади
- та силами територіальної оборони ЗСУ.
У жовтні можливий черговий раунд навчань вчителів, під час яких вони опанують наступні блоки предмета. І далі це навчання вчителів проводитимуть ІППО, які зможуть залучати тільки тих тренерів, які пройшли тренінг або які представляють партнерські організації, що долучалися до оновлення курсу.
У МОН планують, що “Захист України” викладатиме декілька вчителів у одному осередку, які матимуть певну профілізацію – з медицини, інженерії, тактики, орієнтування, радіозв’язку тощо.
ЯКИМ БУДЕ МОНІТОРИНГ ТА ПОДАЛЬШЕ ФІНАНСУВАННЯ ОНОВЛЕНОЇ ПРОГРАМИ
МОН розробило методичні рекомендації до курсу “Захист України”. Саме з ними працюватимуть вчителі впродовж 2024–2025 навчального року. А роботу над підручниками почнуть після того, як відбудеться пілотування нового курсу в масштабі всієї країни.
За матеріалами “Нова українська школа”